کد خبر: 1202597
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
گماردن «تشکیلات خودگردان» به جای حماس 
پالتیکو در گزارشی نوشت که واشینگتن می‌خواهد اداره غزه را به تشکیلات خودگردان بسپارد تا خیالش از امنیت شهرک‌نشینان راحت باشد، طرحی که حتی نتانیاهو هم با آن مخالفت کرده و گفته به هیچ وجه غزه را به فلسطینیان نخواهد داد.
جوان آنلاین: در شرایطی که گروه‌های مقاومت با همه توان در برابر ارتش صهیونیستی در غزه مقاومت می‌کنند و دورنمای روشنی برای توقف درگیری‌ها وجود ندارد و خود صهیونیست‌ها هم نسبت به پیروزی احتمالی در این نبرد تردید دارند، دولت امریکا از هم اکنون خود را برای دوره پسا حماس، آماده می‌کند. پالتیکو در گزارشی نوشت که واشینگتن می‌خواهد اداره غزه را به تشکیلات خودگردان بسپارد تا خیالش از امنیت شهرک‌نشینان راحت باشد، طرحی که حتی نتانیاهو هم با آن مخالفت کرده و گفته به هیچ وجه غزه را به فلسطینیان نخواهد داد. 
 
به گزارش «جوان»، جنگ غزه در حالی وارد سومین ماه خود شده است که ده‌ها هزار نفر از فلسطینیان به دست ارتش صهیونیستی شهید و زخمی شده‌اند و جامعه جهانی تلاش می‌کند فوراً به این نسل‌کشی پایان دهد. در چنین شرایطی، امریکا چشم خود را به جنایات صهیونیست‌ها بسته و علاوه بر کمک‌های تسلیحاتی، خواب‌های آشفته‌ای را برای غزه دیده است تا صهیونیست‌ها در آرامش بیشتری زندگی کنند. 
مقامات بلندپایه امریکایی آنچه را به گفته آن‌ها ویژگی‌های طرح دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا پس از جنگ در نوار غزه بود، فاش کردند. نشریه پالتیکو روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت: «مقامات کاخ سفید، وزارت خارجه و سایر آژانس‌ها به رهبری هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید هفته‌ها را صرف تدوین این طرح کرده‌اند که شامل افزایش کمک‌های امنیتی واشینگتن به تشکیلات خودگردان فلسطین و اعطای نقش بیشتر به هماهنگ‌کننده امنیتی امریکا در منطقه است.»
به گفته یک مقام امریکایی، «دولت بایدن در حال تدوین طرحی برای نوار غزه پس از پایان جنگ است که بر اساس آن یک قدرت فلسطینی به‌رغم مخالفت اشغالگران، اداره آن را به دست بگیرد. مراحل این طرح شامل بازسازی غزه و ایجاد نیروی بین‌المللی برای ایجاد ثبات و سپس روی کار آمدن یک قدرت فلسطینی برای حکومت در غزه است.» مقامات امریکایی اشاره کردند که نیاز به یک نیروی بین‌المللی برای دستیابی به ثبات بلافاصله پس از توقف جنگ و به دنبال آن روی کار آمدن قدرتی فلسطینی با حکمرانی تجدید شده در بلندمدت وجود دارد. 
یک مقام امریکایی با بیان اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین از نظر مشروعیت و توانایی در نوار غزه با چالش‌های بزرگی مواجه است، گفت: «طرح دولت بایدن کنترل نهایی غزه به دست تشکیلات خودگردان را پیش‌بینی می‌کند.»
برنامه‌ریزی دولت امریکا برای آینده غزه درحالی است که هنوز درگیری‌ها ادامه دارد و برخلاف هدف نهایی اسرائیل و امریکا، جنبش حماس همچنان دست برتر را در تحولات میدانی دارد و توانسته تلفات سنگینی را به ارتش اشغالگر وارد کند. گروه‌های مقاومت گفته‌اند که اجازه نخواهند داد غزه توسط صهیونیست‌ها اشغال شود و برخی مقامات اسرائیلی هم نسبت به نابودی این جنبش و پیروزی در غزه امیدی ندارند، اما با این حال واشینگتن سناریو‌های خود را طراحی کرده است. 
از نظر دولتمردان کاخ سفید، تشکیلات خودگردان گزینه خوبی برای تأمین امنیت شهرک‌نشینان است و همانگونه که در کرانه باختری خوش خدمتی خود را به اربابان صهیونیستی نشان داده است، می‌تواند در غزه هم گماشته خوبی برای تل‌آویو باشد. دسیسه جدید واشینگتن در شرایطی است که مردم غزه دل خوشی از تشکیلات ندارند و در سال ۲۰۰۷، در انتخابات محلی آن را از این منطقه بیرون راندند و با توجه به اینکه محمود عباس، رئیس این تشکیلات را فردی سازشگر می‌دانند، اگر به فرض محال طرح واشینگتن اجرایی هم شود، بدون تردید در آینده موج مخالفت‌های مردمی با حضور تشکیلات خودگردان در غزه تشدید خواهد شد، زیرا از نظر ساکنان غزه، تشکیلات خودگردان هیچ فرقی با رژیم صهیونیستی ندارد. لازم به ذکر است که محمود عباس، در دو ماه گذشته نه تنها جنایات اشغالگران را در غزه محکوم نکرده، بلکه به جای آن از عملیات حماس به‌شدت انتقاد کرده است. 
سپردن اداره غزه به تشکیلات خودگردان، یکی از چند گزینه‌ای است که این روز‌ها از سوی کارشناسان و برخی مقامات غربی و منطقه‌ای مطرح می‌شود. در کنار آن، گزینه‌های دیگری هم از جمله کوچاندن فلسطینیان به کشور‌هایی مانند اردن و مصر و اشغال آن توسط ارتش صهیونیستی نیز روی میز قرار گرفته است. 
 
 مخالفت تل‌آویو
هر چند مقامات تل‌آویو پیش از این تشکیلات را مهره خوبی برای خود در سرزمین‌های اشغالی می‌دانستند، اما پس از شروع عملیات طوفان الاقصی، نظرشان تغییر یافته است و به هیچ وجه حاضر نیستند اداره غزه را به این سازمان تحویل دهند و در این میان با سیاست‌های امریکا موافق نیستند. رسانه‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی پیامی به مقامات امریکا، مخالفت خود را با وجود هرگونه اقتدار فلسطینی در نوار غزه اعلام کرده است. شبکه «آی۲۴» اعلام کرد که نتانیاهو هفته گذشته در جریان گفتگو‌های غیرعلنی خود با مسئولان امریکایی به آینده نوار غزه پس از پایان جنگ اشاره کرده و گفته که «نه‌تن‌ها با یک اقتدار مجدد فلسطینی در غزه پس از جنگ مخالف است، بلکه اصلاً هیچ‌گونه قدرت فلسطینی در نوار وجود نخواهد داشت.» شبکه «کان» اسرائیل هم گزارش داد که نتانیاهو این اظهارات را در جمع نمایندگان کنست تکرار کرده و حتی پیام‌های دیگری هم در این زمینه برای مقامات دولت امریکا فرستاده است. طبق گزارش خبرگزاری سما، نتانیاهو دیروز هم در سخنانی در واکنش به طرح واشینگتن گفت: «من نمی‌توانم خودم را گول بزنم و بگویم اشتباه فاحشی که در توافقنامه اسلو صورت گرفت، می‌تواند غزه را اداره کند و ما اشتباه توافقنامه اسلو را تکرار نخواهیم کرد. باید اسرائیل تسلط امنیتی بر سراسر نوار غزه داشته باشد تا هیچ تهدیدی در سال‌های آتی علیه آن شکل نگیرد.» 
نتانیاهو پیش‌تر مدعی شده بود که پس از اشغال غزه، اداره آن را به تشکیلات نخواهد داد، چرا که به ادعای او محمود عباس باید عملیات حماس را محکوم می‌کرد و در کنار تل‌آویو می‌ایستاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار